2013-05-22

Połączenie lustrzanki z teleskopem - krok po kroku

Niekiedy jak już poobserwujemy niebo przychodzi nam do głowy pomysł aby zrobić zdjęcie np Księżycowi.
Pierwszym z problemów jakie napotykamy to jak to wszystko połączyć z aparatem. Poniżej przedstawię najprostszy sposób połączenia teleskopu z aparatem marki Canon. Podłączać będziemy do typowego białego wyciągu montowanego do teleskopów Sky-Watcher. Jak na poniższej ilustracji.

1 Kupując teleskop dostajemy do zestawu złączkę z 2"/1.25" z widocznym gwintem T2.


2 Złączka składa się z dwóch elementów a więc musimy ją rozkręcić. Po rozkręceniu mamy widok jak niżej (tulejkę która nam pozostała odkładamy do schowka )


3 Zaopatrujemy się w sklepie z astro akcesoriami w odpowiednią redukcje do podłączenia aparatu. Mając aparat Canon wybieramy redukcję T2/Eos widoczną poniżej z boku. Z lewej redukcja ma gwint wewnętrzny T2 z prawej mocowanie do aparatu zamiast obiektywu.


4 Teraz obydwa elementy skręcamy ze sobą od strony gwintów jak poniżej. Po lewej mocowanie które wchodzi w wyciąg teleskopu, pośrodku widoczny gwint T2 złączki okularowej przed skręceniem po prawej mocowanie od strony aparatu.


5 Złączki skręcone ze sobą.


6 Widok połączonych elementów z aparatem zamiast obiektywu. Gdzie lewą stronę wkładamy bezpośrednio do wyciągu.


7 Aparat podłączony bezpośrednio do wyciągu.

Od teraz możemy robić zdjęcia Księżyca, po wstępnym ustawieniu ostrości w wizjerze za pomocą widocznych pokręteł. Większość dzisiaj produkowanych teleskopów zapewnia dostęp aparatu do ogniska głównego, wiec nie powinno być problemów z ustawieniem ostrości.

15 komentarzy:

  1. Dzięki za opisanie krok po kroku ja to wszystko połączyć i użyć. Długo przymierzam się do fotografowania gwiazd, jednak jakoś tak schodziło to zawsze na drugi plan. Jednak teraz myślę, że wezmę się za to ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko zależy co chcesz focić od tego zależy dalsza konfiguracja sprzętu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli kazda lustrzanke mozna polaczyc z teleskopem nawet starsza typu Canon 20D,pytam bo zamierzam kupic jakas starsza uzywana

    OdpowiedzUsuń
  4. Zależy do jakiego teleskopu typowa redukcja do Canonów EOS to EOS/T2,

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy złączka posiada gwint filtrowy 2"?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam dylemat, gdyż połączyłem w/g powyższego schematu i w wizjerze aparatu księżyc zajmował cały kadr, a na zdjęciu nie. Gdzie mogę robić błąd? Aparat C350d, teleskop BKP150/750. Dodam, że w komplecie dostałem przedłużkę 2" z gwintem filtrowym, której nie próbowałem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli trzeba testować różne opcje, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak chcesz zdobywać więcej wiedzy zapraszam tu http://www.forumastronomiczne.pl/index.php

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam,
    Próbowałam dzisiaj połączyć aparat NIKON d40 z teleskopem, mam odpowiednie przejściówki, jednak zdjęcie księżyca nie było ostre - i w żaden sposób nie udało mi się jej uzyskać za pomocą pokręteł. Czy jest jakaś określona długość okulara, jaki musi być żeby uzyskać ostrość?
    Dziękuję
    M.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepraszam za opóźnienie, gorąca zapraszam na forum tam na bieżąco rozwiązujemy takie problemy.
    http://www.forumastronomiczne.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajny efekt, szkoda tylko, że nie mam teleskopu. Czuję, że efekt byłby niesamowity.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam.zrobiłem tak jak jest opisane. Ale nadal nie mogę ustawić ostrości. Mam aparat canon eos 400d i jestem ciekawy jakie opcje ustawienia proponujecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby rozwiązać problem potrzeba zdjec teleskopu i zamocowanego aparatu. Więc zapraszam tu http://www.forumastronomiczne.pl

      Usuń